تامّلی در آیات دربردارندۀ واژۀ «سلام» در قرآن کریم

*سورۀ مائده، آیۀ 16:

تصاویر زیبا در مورد بسم الله الرحمن الرحیم

      «یهدی به الله من اتّبع رضوانه سُبُلَ السَّلام»

خدای متعال با کتاب (به یک معنی قران کریم و به معنای عمیق تر وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام) کسی را که تبعیت از رضایت حضرت حق بکند (نه پیروی رضایت خاطر خودش و مردم) به سبل سلام هدایت می کند. سلام یعنی صدیقۀ طاهره صلوات الله علیها. یعنی راه های رسیدن به حضرت زهرا سلام الله علیها را به او نشان می دهد. این هدایت ایصال الی المطلوب است؛ خدا چنین کسی را به حضرت زهرا می رساند.

*سورۀ یونس، آیۀ 25:«واللهُ یدعوا الی دارِالسّلامِ و یهدی من یشاءُ الی صراطٍ مستقیم»

خدای متعال(همۀ آفرینش را) به خانۀ سلام (خانۀ حضرت زهرا) دعوت می کند و  هر کس را که می خواهد به صراط مستقیم (امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «انا الصّراطُ المستقیم») هدایت می کند. پس کار خدا دعوت مردم به خانۀ حضرت زهرا و رساندن آنها به امیرالمومنین علیهماالسلام است.

*سورۀ انعام، آیات 125 الی 127: «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ (١٢٥)وَهَذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا قَدْ فَصَّلْنَا الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ (١٢٦)لَهُمْ دَارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (١٢٧)»

هر که خدا اراده کند که او را هدایت کند سینۀ او را باز می کند (شرح صدر و ظرفیت به او می دهد) برای اسلام (اسلام هم چیزی نیست، جز راه بردن به سلام) و این راه مستقیم پروردگار تو است. پس این هم به امیرالمومنین علیه السلام اشاره دارد؛ امیرالمومنین را به او نشان می دهد. دارالسلام در نزد پروردگارشان از آنِ اینهاست. اینها مهمان حضرت زهرا هستند... عندالرّب... پس مقام عنداللهی همان خانۀ حضرت زهرا سلام الله علیها است. و اوست ولی و مدیر و زمامدار و سررشته دار امور آنها به پاداش آنچه که عمل می کنند. یا به معنی دیگر ولایت فعل آنها در دست خدا است؛ هر عملی که می کنند آن کس که عمل کنندۀ واقعی است خدا است. (ربّ مطلق خدا است و ربّ مضاف امیرالمومنین علیه السلام) هر دو معنی رب در این مورد مصداق دارد.

 * آیات دربردارندۀ واژۀ «اسلام» در قرآن کریم

*سورۀ آل عمران، آیۀ 19: «انّ الدّین عند الله الاسلام»

اسلام با سلام آشنا و مرتبط شدن است؛ اسلام با فاطمۀ زهرا ارتباط پیدا کردن است. دین نزد خدا فقط اسلام است. پس هر که با فاطمه مرتبط شود دین دارد، و الّا هزاری نماز و روزه و ... داشته باشد بی دین است.

*سورۀ آل عمران، آیۀ 85:«و من یبغِ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الاخرة من الخاسرین»

هر کس غیر از اسلام دینی برگزیند هرگز از او پذیرفته نخواهد شد. کسی که جز از طریق فاطمۀ زهرا سلام الله علیها حرکت کرد هر چه عبادت و طاعت کند به او سودی نمی بخشد.

*سورۀ مائده، آیۀ 3:«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً»

(این آیه در جریان غدیر نازل شد) دینی که من (خدا) پسندیده ام که شما داشته باشید اسلام؛ وصل شدن با حقیقت سلام (حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها) است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:آیات قرآن, | 17:28 | نویسنده : منتظر ظهور ولیعصر |